• home
  • 대구사진비엔날레
  • 2021
  • 작품보기
loading

대구사진비엔날레에서 제공하는 모든 컨텐츠는 저작권법에 의하여 보호받는 저작물로 무단 복제, 배포 및 도용을 원칙적으로 금합니다.

작품 설명

 빛의 잔혹함에 대하여

 

일본의 대지진. 그를 인도하는 것은 오직 지도 위에 이름만 남겨진 마을들. 본래 그곳에 살았을 모든 생명의 독특한 기운은 사라지고 인간의 상상을 초월하는 자연의 위력이 할퀴고 지나간 궤적만이 선명했다. 장태원의 <>는 가장 처참한 지진 피해의 현장에서 찍힌 사진들이지만 현장의 모든 것을 보여주진 않는다. 그보다는 아무리 보려 해도 완전히 볼 수 없는 것, 너무나 충격적이어서 도저히 헤아릴 수 없는 자연의 섭리에 대한 의문을 보여준다. 

대부분의 작품들은 달빛에 의지해서 찍혀졌다. 대낮의 햇빛은 참상을 드러내지만 한밤의 달빛은 작가만이 경험한 자연에 대한 공포와 경외를 드러낸다.(중략) 

장태원이 주목하는 것은 우리 삶 속에 만연해 있는 막연한 불안과 그것을 견디며 태연한 척 살아가고 있는 인간의 보이지 않는 비극, 빛이 있으나 온전히 볼 수 없고 눈으로 보았으나 온전히 알 수 없는 세상에 대한 두려움이다. 

인간의 비극은 신(神)이 보고 아는 것을 결코 볼 수 없으며 알 수도 없는 데에서 시작된다. 빛과 어두움은 인간이 아닌 신의 세계이다. 두려움으로부터 걸어 나오는 자가 있다. 암흑 속에서 고통으로 얻은 지혜. 고통으로 세상에 눈 뜬 자. 그의 눈 속에서 다시 세상이 시작된다. 

 

- 신 수진(사진심리학자 / 일우재단 크리에이티브 디렉터) 

 

On the Cruelty of Light 

Suejin Shin Psychology of Photography

 

Tohoku earthquake in 2011. The only thing that guides him is the remnants of the villages and the names on a map. The existence of all forms of life has all gone. What stands now are the scars left by the tremendous power of nature. Taewon Jang's Generic Landscapes are photographs taken of this gruesome tragedy caused by the earthquake. He does not reveal all aspects, but instead, asks what you can never completely see or the unfathomable measures of nature. For the artist, the act of taking photographs is not to record such trauma, but a way of facing and experiencing it.

Most of the photographs were shot at night using the moonlight as the source of light. The sunlight during the day exposes a terrible sight, but the moonlight at midnight unveils both a fear and awe of nature as the artist experienced it. Jang's earthquake scenes appear strange because his eyes are searching for beauty amidst the overwhelmingly evident fear. Just as in life, misfortunes do not only end as tragedies. 

The tragedy of human beings originates in the fact that they cannot see and know what God sees and knows. Light and darkness belong to the realm, not of man, but of God. There iis a man who is walking out of fear. Wisdom gained through sufferings in darkness. He who awakens to the world because of sufferings. In his eyes, the world begins anew.

작가 설명

 장태원 Taewon Jang (B. 1976)


서울 출생, 서울과 뉴욕을 오가며 거주 및 작업

Born in 1976 Seoul, South Korea. Lives and works in Seoul and New York. USA

 

학력


미국 뉴욕 콜롬비아 대학교 예술학 석사


대한민국 중앙대학교 사진학 학사

 

Education

M.F.A in Visual Art, Columbia University, New York, USA

B.F.A. in Photography, Chung-Ang University, Seoul, South Korea

 

Selected Exhibition

2017

도시·도시인, 북서울미술관, Seoul, South Korea

2016

국제사진축제 - Different Dimension, 노보시비르크아트뮤지엄, 노보시비르크, 러시아 

2014

스테인트 그라운드, 램프 랩, 서울, 대한민국 (solo)

2013

언타이틀드(무제), 와이오밍 대학교, 라라미, 미국

2012

쇼케이스, 류 화랑, 서울, 대한민국 (solo)

2011

제네릭 랜드스케이프, 일우스페이스, 서울, 대한민국 (solo)

2010

New Work, 두산 갤러리, 뉴욕, 미국  (solo)

제 3회 대구사진비엔날레, 대구, 대한민국

2009

콜루션, 가나아트 갤러리, 뉴욕, 미국 (solo)

2007

우즈(Ooze), 하이디 조 갤러리, 뉴욕, 미국 (solo)

 

 

Selected Exhibition

2017

City and the People, Buk Seoul Museum of Art, Seoul, South Korea

2016

International Photography Festival - Different Dimension, Novosibirsk State Art Museum, Novosibirsk, Russia

2014

Stained Ground, LAMP Lab, Seoul, South Korea (solo)

2013

Untitled, University of Wyoming, Laramie USA

2012

Showcase, Ryu Hwarang, Seoul, South Korea (solo)

2011

Generic Landscapes, ILWOO Space, Seoul, South Korea (solo)

2010

the 3rd Daegu Photo Biennale, Daegu, Korea

New Work, Doosan Gallery, New York, USA (solo)

2009

Collusion, Gana Art Gallery, New York, NY, US (solo)

2007

Ooze, Heidi Cho Gallery, New York, USA (solo)