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작품 설명

진보 vs. 퇴보 (Progress vs. Regress)

 

멜라니 보나조는 실험적 다큐멘터리 영상 <진보 vs. 퇴보>를 통해 후기 자본주의 시대에서 인간과 기술의 뒤얽힘으로부터 발생하는 사회적 관계의 변화와 새로운 형식의 주체성을 탐구한다. 이를 위해 <진보 vs. 퇴보>는 양차 대전 이후 가속화된 기술의 혁신과 상품문화의 도래를 목격한 노인들의 증언을 다루고 있다. 

최근 노년층과 젊은 세대 간 진화하는 미디어 및 네트워크 기반의 디지털 문화에 대한 지식과 접근의 비대칭성은 명백하다. 인터넷 이전의 세계를 경험한 적 없는 디지털 네이티브인 젊은 세대는 본질적으로 디지털 기술과 얽혀 있다. 보나조의 작업에는 인공기관 같은 디지털 기술의 주관화 과정에 대한 질문과 그 소외의 작용에 대한 질문이 반복된다. "이모티콘이 과연 (손을 흔드는 등의) 동작을 대체할 것인가?, 나는 사이보그인가 동물인가? 시스템 업데이트는 나를 행복하게 해 주는가?" 

사회성이라는 특성이 물리적 공간에서 디지털 네트워크로 속으로 이동함에 따라, 공감능력과 정서적 교감은 흔치 않은 재화가 되었다... 보나조의 작업이 역설적으로 암시하듯이, 후기 자본주의의 신자유주의와 개인주의가 만연함에 따라 미래의 디지털 사회에서 정서적 노동은 인간이 아닌 로봇이나 사이보그에 의해 대체될지도 모른다. 

 

Progress vs. Regress 

Bonajo, in this experimental documentary Progress vs. Regress, explores the transformation of social relationships and the new forms of subjectivity that arise from the intermeshing of humans and technology in late capitalism. The video navigates the testimonies of elderly people, who have witnessed the vast acceleration of post-war technological innovation and the account for the rise of commodity culture. 

The asymmetry of knowledge and access to the recent networked digital culture always evolving new forms of media between the elderly and younger generations becomes evident. Having never experienced a pre-internet reality, younger generations -also known as the so-called digital natives- are intrinsically intertwined with digital technology on a subject level. Some of the questions in Bonajo's video revolve around the near-prosthetic relationship with digital technology, its subjectivizing processes, but also its isolating effects: "Will emojis replace body language?, Am I a cyborg or an animal?, Do updates make me happy?"

As sociality shifts from actual shared physical spaces to digital networks, empathy and affective connection seem to have become scarce goods. A final fictional sequence shows us the video's elderly persons in their spaces within a retirement home. The delirious sequence stars a DIY-crafted, cyborg-like geriatric nurse, who lovingly gives them the attention and physical contact they need. Saturated by neoliberal and individualist imperatives of late capitalism, maybe in the digital future affective labour will be relegated to robots or cyborgs, as Bonajo's video ironically suggests. 

작가 설명

Melanie Bonajo (B. 1978)


네덜란드 헬렌 출생, 암스테르담과 뉴욕을 오가며 작업

Born in 1978, Heerlen, the Netherlands. Lives and works in Amsterdam and New York.  

 

Education

M.A. in Religious Science, University of Amsterdam, the Netherlands

Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam, the Netherlands 

School of Visual Arts, New York, USA 

 

Selected Exhibition

 

2022

The 59th Venice Biennale, Venice, Italy (upcoming)

2021

Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino, Italy

2020

Liebes Ding - Object Love, Museum Morsbroich, Germany

2019

Progress vs. Sunsets  Kunsthalle Lingen, Germany (solo)

2018

The Death of Melanie Bonajo, Bonnefantenmuseum, the Netherlands (Solo)

2017

Melanie Bonajo: Single Mother Songs from the End of Nature,  Frankfurter Kunstverein, Germany (solo)

2016

Next Level: Melanie Bonajo - Night Soil, FOAM, Amsterdam, the Netherlands (solo)

2014 

WeberWoche, Stroom, The Hague, the Netherlands 

2013 

Dissident Desires, District, Berlin, Germany

2010 

Physical Landscapes, Rijksakademie Open, Amsterdam, the Netherlands

2009 

As Thrown Down From Heaven, PPOW Gallery, New York City, USA (solo)