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<작업 노트>
이야기는 2018년 파리 제 8대학의 도서관에서 우연히 시작된다. 작가는 당시 정리하던 책들 가운데서 바이러스에 관한 책을 발견하고, 그 책에 실린 바이러스의 사진들에 매력을 느꼈다. 당시에는 그저 바이러스의 형태에 관심이 갔지만, 2020년 프랑스에서 락다운(Lock down)을 겪게 되며, 자연스레 그때 읽었던 책의 내용이 떠올랐다. 전염병에 대해 인간이 갖는 원형적인 공포는 인간의 가장 깊은 곳에 내재하는 불안을 끄집어낸다. 재앙에 대한 공포, 질병과 죽음에 대한 공포…. 작가는 바이러스의 형태에서 보이는 역설적인 두가지 성질, 즉 병리와 형태적 신비함, 과학과 시학, 죽음과 아름다움의 양가성을 느낀다.
이 작업에서 흥미로운 지점은 작업이 진행되는 과정 자체, 곧 단순한 기록에서 시작한 것이 “비밀스러운 개입에 관한 사진”으로 변환되는 단계들이다. (프랑수아 술라주)
(사진)미학은 예술적인 의도 없이 촬영한 사진을 예술이라는 영역으로 옮겨내는 ‘수용자-해설자로서 예술가’의 지각을 그 바탕으로 삼는다. 작가는 이미 존재하는 이미지를 재해석하고, 발견하고, 재창조함으로써 과학적인 이미지를 시적 공간으로 이전시키고 이러한 과정을 통해 의미를 생성한다. 이는 이미 존재하던 현상(realization) 자체에서 파생되는 창조이며, 첫 번째 해석에서 비롯되는 두 번째 해석이다. 이미지에 대한 작가의 개입은 단순한 행위가 아니라 의미를 투영하는 것으로, 이를 통해 이미지는 비로소 다양한 해석적 가능성의 근원이 된다.
This series was made in 2018 from scientific works, found by chance in the public library at the Paris 8 University. I was particularly interested in the microcosmic universe of viruses and the forms they represented. During the lockdown in France, between March and May 2020, I thought again about those books. In a pandemic context, an infectious disease causes the ancestral fears of humanity - fear of a catastrophe, fear of disease and death.
For me, the represented forms had a double meaning, between the enigma of shapes and illness, between poetics and scientific, beauty and death. I extract images from a pure documentary and register to an “enigmatic interrogation photography,” using a sentence from the French philosopher François Soulages. The aesthetics is based on the reception by the artist as a recepter-interpreter, who moves a photograph taken without artistic intention towards the space of a work of art.
The artist reinterprets, reinvents and recreates, from already existing images. The fact of switching these scientific images towards the poetic space, modifies their meaning. It is a creation generated by a realization that precedes it, a second interpretation from a first interpretation. The artist’s intervention on pre-existing images is not a simple gesture, it also refers to a projection of the imaginary. It can be transformed into an image and in its latent silence, it welcomes multiple possibilities, which would arise according to the interpretation of it.
알레한드로 에르베타 / Alejandro Erbetta (b. 1973)
아르헨티나 부에노스 아이레스 출생, 부에노스 아이레스와 파리를 오가며 작업
Born in Buenos Aires, Argentina
Lives and works in Paris, France and Buenos Aires, Argentina
Education
Paris 8 University, Saint-Denis, France
Master Degree Arts Plastiques, Spécialité Photographie et Art Contemporain, Paris 8 University, Saint-Denis, France
Bachelor Degree Professionnal Photographer, Escuela de Fotografía Creativa, Buenos Aires, Argentina
Selected Exhibition
2019
Alejandro Erbetta, Arte x Arte Foundation, Buenos Aires, Argentina (Solo)
La recherche biographique en situations et en dialogues, Maison des Sciences de l’Homme, Paris, France
2018
La criée citoyenne, Cultural Center Le Vent se Lève, Paris, France
2017
Arte x Arte Foundation, Buenos Aires, Argentina
Paris 8 University, Paris, France (Solo)
2016
Alejandro Erbetta, Buenos Aires Contemporary Art Museum (MACBA), Buenos Aires, Argentina (Solo)
Nominated for the HSBC Price for Photography, Paris, France
2015
Sofitel Xi-An, Xi-An, China (Solo)
Arte x Arte Foundation, Bienal de fotografía contemporánea argentina, Buenos Aires, Argentina
2014
Alejandro Erbetta, Center for Armenian Heritage, Valence, France (Solo)
2012
Balades Parcours Photographiques, Galerie Le Neuf, Lodève, France
2010
Alejandro Erbetta, Fine Art Museum, Misiones, Argentina (Solo)
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