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포토몽타주는 실재로부터 직접 각인된 것에 대한 강력한 암시를 내포한다. 보는 이의 가능함과 불가능함에 관한 지각을 정지시키고 스스로 판단을 내리도록 요청한다.
나는 1967년부터 1972년까지 베트남전에 항의하는 포토몽타주 연작 <아름다운 집: 가정으로 전쟁을 가져오기>를 제작했다. 공간적으로 그럴 법하게 보이도록 프레임 내부의 대상들이 중력, 비율 및 원근법의 법칙을 따르게 했다. 그러나 장면으로 침투하는 요소들의 실체는 이 세계와 그것의 작동원리에 관하여 전혀 새로운 관점을 제시한다.이 반전(反戰) 작업은 우리의 이해 체계를 엉클어뜨린다. 집, 전쟁터, 소파와 그림, 광고, 포르노그래피 등의 포토몽타주가 구성하는 공간적 안락함은 권리, 시민권, 안전, 도덕적 우월성, 선의, 예절 등에 관한 세부 요소로 인해 야기되는 불편함과 충돌하면서 가식이 폭로된다.
삼십 년 후, 난 아프가니스탄 전쟁과 이라크 전쟁에 반대하면서 무언의 예측을 제시하기 위해 포토몽타주를 다시 제작했다. 미국은 베트남 전쟁의 개전처럼 일견 자국의 엄청난 전쟁 기계에 저항할 수 없을 법한 국가를 침공했지만, 과거와 마찬가지로 ‘커다란 진흙탕’에 빠진 채 승리가 요원한 상태에 처했다. 이러한 상황을 반영하여 2004년과 2008년, 반전 몽타주 작업을 새로이 시작했다. 미국은 10여 년 전에 파괴된 이라크에서 철수했고, 2021년 지금 소련이 수십 년 전에 그랬던 것처럼 돌연 아프가니스탄에서 철수해야만 했다.
2021년 7월, 마사 로슬러
Photomontage carries with it a powerful suggestion of something directly imprinted from reality. It suspends the perceiver between the possible and the impossible, pushing you to make a judgment.
Approximately 1967 to 1972, I made a series of works referred to as House Beautiful: Bringing the War Home to protest the war in Vietnam. I wanted to produce something spatially plausible, in which objects within the frame obey the laws of gravity, proportion, and perspective. The presence of intruding elements within a scene writes a whole new view of the world and its workings. antiwar works ruffled our taxonomies of understanding. Categories of home, war zones, sofas and paintings, advertising, pornography, you name it-the spatial comfort of these constructed works is belied by the discomfort of the details, in which presuppositions about entitlement, citizenship, safety, moral superiority, good intentions, or propriety are visibly made to collide.
Years later, I returned to this format - to oppose the wars in Afghanistan and Iraq, and to offer an unspoken prediction: The US was going to follow the Vietnam playbook, invading a country seemingly unable to resist our fantastic war machine but would wind up in the same "Big Muddy," bogged down in an unwinnable debacle and then forced to retreat. Thus, in 2004 and 2008, I did a new series of antiwar montages, just like the old series. We left a destroyed Iraq about a decade ago; right now, in 2021, we have abruptly left Afghanistan, just as the Soviets had done decades earlier.
Martha Rosler, 2021 July.
마사 로슬러, Martha Rosler (B. 1943)
뉴욕 브룩클린 출생, 뉴욕 브룩클린 거주 및 작업
Born in Brooklyn, New York, USA
Lives and Works in Brooklyn, New York, USA
Education
M.F.A. University of California, San Diego, USA
B.F.A. Brooklyn College of the City University of New York, USA
Selected Exhibitions
2020
How Do We Get From Here, Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma, Palma, Spain (Solo)
2019
Martha Rosler: An American in the 21st Century, Galleria Raffaella Cortese, Milan, Italy (Solo)
2018
Martha Rosler & Hito Steyerl: War Games, Kunstmuseum Basel, Basel, Swiss
2017
Women House, Monnai de Paris, Paris, France
2016
Feminist Avant-Garde of 1970s, The Photographers’ Gallery, London, UK
2015
Sguardo di Donna, La Casa Dei Tre Oci, Venice, Italy
2014
Martha Rosler. Guide For The Perplexed: How To Succeed In The New Poland, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw, Poland (Solo)
2012
Meta-Monumental Garage Sale in MoMA Atrium, MoMA, New York, USA (Solo)
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