• home
  • 대구사진비엔날레
  • 2021
  • 작품보기
loading

대구사진비엔날레에서 제공하는 모든 컨텐츠는 저작권법에 의하여 보호받는 저작물로 무단 복제, 배포 및 도용을 원칙적으로 금합니다.

작품 설명

벽에 걸린 마법의 거울

1950년대 심리학자이자 교육활동가 케네스와 마미 클라크(Kenneth and Mamie Clark)는 인종차별이 자아 인식과 자존감에 미치는 영향을 밝히기 위해 3세에서 7세 사이의 흑인 아이들이 흰 피부색과 검은 피부색을 지닌 인형 가운데 어떤 것을 고르는가를 실험했다. ’착하고', '예쁜' 인형을 물었을 때, 아이들은 압도적으로 흰색 피부를 가진 인형을 골랐다. 파브리스 몬테이로는 이 실험을 최근에 다시 재현하고 그 결과를 사진으로 기록했다. 실험은 여섯 살부터 여덟 살까지의 어린이 열 명에게 검은 피부색과 밝은 피부색을 가진 두 개의 동일한 인형 중 함께 사진을 찍고 싶은 인형을 고르게 한 후 그 이유를 묻는 것이었다. 실험에 참여한 아이들 대부분이 밝은 피부색의 인형을 택했다. 이유를 묻는 질문에 다음과 같은 답이 돌아왔다.  

 

도어실, 일곱 살 : “하얀 인형의 입과 코가 더 작으니까요.”

미라벨, 여섯 살 : “하얀 인형은 깨끗하니까요.”

마리암, 여덟 살 : “아직 흑인들이 발명한 건 아무것도 없으니까요.”

아미디아스, 일곱 살 : “다른 인형은 피부색이 어두운데, 그건 좋지 않아요”

제르망, 일곱 살: “하얀 인형이 백인을 의미하니까요”

 

많은 교육적 시도들이 취해졌음에도, 달라진 것은 거의 없다. 피부색에 대한 폭력적 편견은 오늘날에도 여전히 거짓과 왜곡을 걸러낼 힘이 없는 아이들에게 세뇌되는 중이다. 몬테이로의 사진은 사람들을 이 지긋지긋한 도덕적 딜레마 앞에 서도록 요구한다.

 

Magic mirror on the wall

In the 1950s, in the heart of segregationist America, psychologists Mamie and Kenneth Clarke conducted an experiment with black children to measure the impact of racism on these children’s self-image. Being wondering about the result of such experiment with African children in an African socio-cultural context, I carried out the test at the CEG Gbegamey in Cotonou (Benin) where I, myself started my schooling in 1978. I asked 10 children aged from six to eight to choose between two identical dolls, only the color of which was different: one black, the other white. I asked them to choose the one they wanted to be photographed with and why this choice. Out of 10 children, only 2 chose the black doll and their answers were quite revealing …

 

Dorcille, 7 :  “Because her mouth is smaller, her nose is smaller”

Mirabelle, 6 : “Because she is clean”

Mariam, 8 :  “Because black people haven’t invented anything”

Amidiath, 7 : “ Because the other is black, it is not nice”

Germaine, 7: “Because she is white”

 

Only little has changed even though many educational attempt have been taken. Violent prejudices about skin color are still brainwashing children who are powerless to filter out lies and distorted truth. Monteiro's photograph challenges people to face this moral dilemma.

작가 설명

파브리스 몬테이로 / Fabrice Monteiro (b. 1972)

벨기에 출생, 세네갈 다카르에서 거주 및 작업

Born in Belgium

Lives and works in Dakar, Senegal

 

Selected Exhibitions

 

2021

Back to Future - Technical Visions between Reality and Science Fiction, Museum for Communication, Frankfurt, Germany

2019 

Fabrice Monteiro : The Prophecy, Chazein Museum of Art, Madison, Wisconsin, USA (Solo)

2018 

The 8 Mile Wall, Dak'Art Biennale, Saint Louis, Senegal (Solo)

2017

Afro-Tech and the Future of Re-Invention, Hartware MedienKunstVerein, Dortmund, Germany

2016

Fabrice Monteiro : Marrons, Marianne Ibrahim Gallery, Seattle, USA (Solo)

2015

Telling time, Rencontres de Bamako - Photography encounters, Bamako, Mali

2014 

"Vues" de l'esprit, Dak'Art, Fondation TOTAL, Dakar, Senegal (Solo)

2013

La voie du Baye Fall, Institut des Cultures d'Islam, Paris, France (Solo)