• home
  • 대구사진비엔날레
  • 2021
  • 작품보기
loading

대구사진비엔날레에서 제공하는 모든 컨텐츠는 저작권법에 의하여 보호받는 저작물로 무단 복제, 배포 및 도용을 원칙적으로 금합니다.

작품 설명

 <내가 땅 위에 누울 때>

사이먼 노폭은 케냐 산의 루이스 빙하가 녹아 없어진 흔적을 매핑한다. 빙하가 존재했던 자리를 화염의 경계선으로 시각화하고, 빙하선의 시기를 캡션으로 표시한다. 옛 지도와 최신 GPS, 인스브루크 대학교의 극저온 기후센터의 연구자 라이너 프린츠의 작업을 토대로 노폭은 빙하가 사라져 가는 역사의 흔적을 재현한다. 사진 속의 화염 경계선은 석유에 불을 붙여 구획한 것이다. 마치 탄화수소를 태우는 인간에게 지구 온난화의 책임이 있는 것처럼 말이다. 

 

<소요된 시간>

사이먼 노폭의 <소요된 시간>은 아프가니스탄 바미얀 시 주변의 힌두쿠슈 계곡에서 1년을 보내며 그가 스트라토그래피(stratography)로 명명한 달마다 장노출 기법으로 반복 촬영한 시간의 기록이다. 대지는 추수 때 부풀어 올랐다가 수확기가 되면 가라앉는다. 나뭇가지는 수액을 머금었을 때 기울어지고, 겨울에는 위로 들리게 된다. 노폭의 카메라는 빛의 스펙트럼 같은 시간의 간극을 재현한다. 이러한 시간 속에 존재하는 아프가니스탄 농부는 숙련된 수자원 기술자로서 수천 시간의 육체노동으로 풍경을 다듬어 왔다고 노폭은 믿는다. 다시 말해 아프가니스탄에서 가장 중요한 문화는 풍경 그 자체이다. 

 

When I Am Laid In Earth 

Mapping with a pyrograph the melting away of the Lewis Glacier on Mt. Kenya. The lines I have drawn with fire represent where the glacier front was at various times in the recent past; the years are given in the captions. Relying on old maps, modern GPS data and mapping surveys from peer-reviewed journals, especially the work of researcher Rainer Prinz at the University of Innsbruck's Centre for Climate and Cryosphere, I have recreated the history of the glacier's retreat. My fire is made from petroleum. My pictures contain no evidence that this glacier's retreat is due to man-made warming (glaciers can retreat when the don't get sufficient snow, or if the cloud cover thins, for example) but it is, nonetheless, my belief that humans burning hydrocarbons are substantially to blame.

 

Time Taken 

A year in the valleys of the Hindu Kush around the Afghan city of Bamiyan using a technique called stratography. It was not until I placed a camera on an ordinary Afghan landscape, repeatedly, every month over the course of a whole year that I appreciated how a terrain swells and falls on a human scale. The surface of a field rises when it is full of crops and falls again when it is harvested. When the branch of a tree is full of sap it is heavy and it leans; in the winter it is lighter and it lifts. Even after twenty years of looking at landscapes, these tiny discoveries are a revelation to me. These are truly long exposures, something

uniquely photographic and I am calling them 'stratographs.' What I'm offering you here something totally spectral and machine-generated: the best part is the gap in between these pictures. I've always believed that the Afghan farmer is an unschooled but highly-skilled hydrological engineer, combing and preening the

landscape with thousands of hours of back-breaking, manual labour. Don't look to Afghan culture and say 'where are the visual arts, why is there no Afghan opera or sculpture?' The main creation of Afghan culture is the landscape itself. 

작가 설명

사이먼 노폭 / Simon Norfolk (b. 1963)

나이제리아 라고스 출생, 잉글랜드 호베와 아프가니스탄 카불을 오가며 작업

Born in 1963 Lagos, Nigeria. 

Lives and works in Hove, England and Kabul, Afghanistan.

 

Education

Philosophy and Sociology.

University of Wales, Cardiff, UK

Bristol University, Bristol, UK

Hertford College, Oxford, UK

 

Selected Exhibitions 

2021

Montagnes (du Liban au Kenya), Stimultania, Strasbourg, France

2020

Shroud, Breda Foto, Breda, The Netherlands (Solo)

2019

Crime Scenes, Cortona on the Move, Cortona, Italy (Solo)

2018

Genocidio, Paisaje y Memoria, Sala del Pabellón de Mixtos, Pamplona, Spain (Solo)

2017

When I am Laid in Earth, f2 Fotofestival, Dortmund, Germany (Solo)

2016

Under London, Museum of London, London, UK (Solo)

2015

Stratographs, Gallery Luisotti, Santa Monica, USA (solo)

2014

Constructing Worlds: Photography and Architecture in the Modern Age, Barbican Art Gallery, London, UK

2013

Burke & Norfolk - Dirty Hands, Millennium Art Museum, Beijing, China (Solo)